Fizyobel Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Tıp Merkezi

Buradasınız:

Romatoid Artrit

Romatoid Artritii Hastalara Öneriler

• Her gün düzenli olarak egzersiz yapmak başlangıçta sıkıcı gelebilir ancak unutulmamalıdır ki egzersiz temel tedavidir. Hasta eklemlerinizin hareket edebilirliğini korumak, kaslarınızı kuvvetlendirmek ve genel zindelik ile sağlığınızı korumak için egzersiz yapmalısınız.Gün boyunca oturur veya yatarsanız eklemlerinizin hareket yeteneği azalır, kaslarınız zayıflar ve hareket etmek için daha çok çaba göstermeniz gerekir. Egzersiz ağrıyı arttırmamalı ve yorgunluk oluşturmamalıdır. En uygun egzersiz, eklem sertliğinin geçtiği dönemde yapılır.
  • Eklemlerinize aşırı yük bindiren sportif aktiviteler yarardan çok zarar getirebilir. Bu nedenle eklemlere en az yük bindiren sporları yapınız (yüzme, sabit bisiklete binme gibi). Ilık suda yüzmek en idealidir. Su içi ortamda hareket, kaslarınızın ve eklemlerinizin uyum içinde çalışmasını sağlar, eklemlere binen aşırı yükü giderir.
  • Psikolojik yönden rahatlamak için gevşeme egzersizleri yapınız. Hastalığınıza bağlı olarak ortaya çıkan ağrı, güçten düşürücü olabilir. Yarattığı stres ile hastalığınızı tetikleyebilir. Rahat bir şekilde yak-laşık yarım saat sırtüstü yatabileceğiniz sakin bir oda bulun. Bütün sıkıcı düşüncelerden uzaklaşmaya gayret edin. Vücudunuzun her bölümünü tek tek önce kasın, daha sonra ise hareketsiz kalana dek gevşetin. Bütün bu uygulamalar için aceleci olmayın. Uygulamanın sonunda rahatladığınızı hissedeceksiniz.
  • Kas ve eklemleriniz en verimli olarak sıcak ortamda çalışır. Egzersiz öncesi eklemlere sıcak kompres uygulaması, banyo veya duş alınması yararlı olur. Sıcak uygulamaları sabah sertliğini azaltır. Sabah uyandıktan sonra yapacağınız duşu takiben egzersiz uygulaması daha olumlu olur.
  • Hastalığınızın dönemine göre egzersizlerinizin çeşidine değişikler gerekebilir. Hangi dönemde hangi egzersizleri yapacağınızı doktorunuza danışınız. Hastalığınızın şiddetine uygun olarak doktorunuzun verdiği germe, esnetme, kuvvetlendirme ve eklem hareket açıklığını koruma egzersizlerini yeterli süre ve sayıda yapınız.
  • Hastalığınız eklemleri ağrılı, tutulmuş, kullanımı güç ve bazen de sürekli deforme olmuş hale getirebilir. Bu durumda günlük yaşamınızda yaptığınız yıkanma, giyinme, traş olma, ev işleri yapma gibi günlük aktivitelerinizi tam olarak yerine getirmeyebilirsiniz. Günlük yaşamınızda mümkünse yardım almayınız. En küçük aktif hareketin büyük yararlar sağlayacağını unutmayınız.
  • Hareketsizlik, eklemleriniz ve kaslarınız için istenmeyen bir durumdur. Herhangi bir ekleminizi uzun süre sabit pozisyonda tutmayınız. Hareket açıklığının izin verdiği ölçüde eklemlerinizi hareket ettiriniz.
  • Hastalığınızın alevli dönemlerinde ağrınızın çok şiddetli olması nedeniyle hareketiniz zor olabilir. Böyle dönemlerde hareket etmenizi kolaylaştıran bazı yardımcı cihazları kullanabilirsiniz. Kalça ve dizinize binen yükü azaltmak için koltuk değneği veya baston kullanınız.
  • Hastalığınız aktif dönemde ise eklem istirahatı önemlidir. Hasta olan eklemler sürekli oynatılırsa iltihap yatışmaz. Genel veya bölgesel iltihaplı eklemi dinlendirmek için geçici atel kullanabilirsiniz. Ellerde şekil bozukluğu olmaması, ağrı ve iltihabın giderilmesi için istirahat ateli kullanınız. Eğer hasta-lığınız yaygın ise yatak istirahatide uygulanabilir.
  • Eklemleri bükülü tutarsanız yeniden düzeltmek güç alabilir. Yatarken dizlerinizin altına yastık koymak bövle bir tablo oluşturabilir.
  • Uzun bir süre aynı pozisyonda kalan ekleminizin tutulacağı ve yeniden hareket ettirebilmenin güç olacağını unutmayınız. Doğru pozisyonunuzu ve duruşunuzu daima koruyunuz. Böylece şekil bozukluklarınızı engelleyebilirsiniz.
  • Hastalığınıza bağlı olarak boyun ağrıları oluşabilir. Boyun ağrılarınız için boyunluk kullanabilirsiniz.
  • Ayak ön bölümüne konulacak taban yastıkları yürümenizi kolaylaştırabilir.
  • Eklemlerinizi zorlayıcı hareketlerden sakınınız. Kapı tokmaklarını kavramak zor olabilir. Bu yüzden bunları gerektiğinde açabileceğiniz manivela tipi kollarla değiştiriniz. Anahtarınızın tutamak kısmını kalınlaştırın. Merdivenlerin her iki yanına tutamak yaptırın. Merdiven inip çıkmada bu tutamakları kullanarak eklemlerinize binen yükü azaltabiliriz.
  • Aracınızı hastalığınıza uygun hale getiriniz, (otomatik ayarlı camlar, kapı kilitleri, vites topuzu v.s)
  • Alafranga tuvaletleri kullanınız. Oturma bolü mü yükseltilmeli ve yanlara tutamak eklenmelidir. Böylece diz ve kalça sorununuz azaltılmış olur.
  • Özel el tutamakları günlük hayatınızı kolaylaştırır (musluk açma, kapı açma ve kavanoz kapağı açma cihazları gibi).
  • Herhangi bir yakınmanız olmasa da düzenli kontrollerinizi yaptırınız (göz gibi). İlaçların yan et-kilerini takip edip bir yere not ediniz.
  • Hastalığınızla ilgili doğru bilgileri uzmanından alınız ve eksiksiz uygulayınız. Tedavinizi düzenli uygularsanız hastalığınızın sıkıntılarını en aza indirirsiniz. Size normal gelmeyen her türlü gelişmeyi çekinmeden yakınlarınızla ve doktorunuzla paylaşınız.
  • Hastalığınızla beraber ağız ve göz kuruluğu görülebilir. Sulu gıdalar ve göz damlaları bu yakınmalarınızı azaltabilir.
  • Hastalığınızın çeşitli tedavi yöntemleri bulunmaktadır. İlaç tedavisi de çok çeşitlidir. Yakınlarınızın önerdiği hiçbir tedavi yöntemini uygulamayınız. Başkalarının yararlandığı tedavi yöntemlerden siz zarar görebilirsiniz. Tedaviye zamanında başlanması alınacak sonuçları olumlu etkiler.
  • Hastalığınıza yönelik mevcut tedavi imkanlarıyla yaşam kaliteniz arttırılabilir.
  • Sizi takip eden, kontrolünüzü yapan ve tedavinizi düzenleyen doktorunuza en çabuk şekilde her zaman ulaşabilmelisiniz. Doktor-hasta diyalogu iyi olursa, hastalık daha iyi kontrol altına alınabilir.
  • Hastalığa özgü özel bir diyet yoktur. Ancak yeterli süre ve yeterli düzeyde kalsiyum ve proteinli gıdalar ile mideyi koruyucu, osteoporoz ve aterosklerozu engelleyici diyet almaya dikkat ediniz. Az yağlı yani et ve süt ürünlerini azaltan diyetler yararlı olur.
  • Balık yağı faydalı bir besindir, yeterince tüketiniz, hap şeklinde de atabilirsiniz. (D vitamininden zengindir). Yeşil yapraklı besinler, sebze ve meyveler bol tüketilmelidir. Tuz ve şeker tüketimi orta derecede olmalıdır. Bağışıklık sisteminizi ve enerji seviyenizi artırıcı bu çeşit gıdalar alınız.
  • Aşırı kilo alımı eklemlerinizi zorlayacaktır. Fazla kilo almaktan sakınınız. Günlük yeterli miktarda vitamin ve mineral desteği olmalıdır. Bitkisel yağlar ve somon balığı eklem duyarlılığını azalttığından bol tüketilmelidir.
  • Bol su taze meyve suları (portakal suyu) içilmelidir.
  • İstirahat ve kaliteli bir uyku, hastalığınızın olumsuz etkilerini azaltacaktır. Gece yeterince uyuyunuz ve istirahat ediniz. Gün içerinde de dinlenme dönemleri olmalıdır.
  • Alkol tüketimini azaltınız.
  • Genel yorgunluk, halsizlik ve depresyon tablosu hastalığınıza bağlı olabilir ve geçicidir.
  • Romatoid artrit uzun süreli bir hastalıktır. Uzun süreli tedavi gerektireceğinden sabırlı olunuz.
  • Nemli ve sıcak ortamlar yakınmalarınızı arttırabilir. Ancak bu iki fiziki durum hastalığınızı arttırmaz.

Fizyobel Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Tıp Merkezi